.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ابهام در افزایش تعطیلی عید فطر

تصویب تنها یک فوریت لایحه «افزایش تعطیلی عید فطر» در مجلس، دامنه ابهام‌ها درباره این تعطیلی را افزایش داد. اکنون این سوال مطرح است که آیا بررسی یک فوریتی این لایحه به عید فطر امسال مي‌رسد یا نه؟

طبق روال و آیین‌نامه داخلی مجلس، بررسی طرح‌هاي یک فوریتی در کمیسیون‌هاي تخصصی دست کم یک ماه طول مي‌کشد و بنابر این، بررسی افزایش تعطیلی عید فطر به پایان رمضان امسال نخواهد رسید. با این حال سابقه مجلس نشان مي‌دهد که برخی طرح‌هاي یک فوریتی بوده اند که در مدت زمان کمتری در کمیسیون‌هاي تخصصی بررسی شده و برای بررسی نهایی به صحن علنی مجلس بازگشته است.
دولت روز گذشته پس از آنکه بارها برای افزایش تعطیلی عید فطر تلاش کرده بود، با ارائه لایحه‌ای به مجلس بار دیگر به این تلاش خود جامه عمل قانونی پوشاند. محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده دولت نیز با حضور در جلسه علنی مجلس ضمن تاکید بر اهمیت افزایش تعطیلات عید فطر تلویحا از موافقت رییس مجلس با این موضوع خبر داد و گفت: «چند هفته قبل آقای لاریجانی پیامی دادند که اگر ريیس‌جمهور تصمیمی برای افزایش تعطیلی عید فطر دارند، لایحه‌ای به مجلس ارائه کنند.»
در نهایت نمایندگان مجلس روز گذشته با دو فوریت لایحه افزایش تعطیلات عید فطر مخالفت کردند و مجلس با 119 رای موافق، 61 رای مخالف و 20 رای ممتنع تنها با یک فوریت این لایحه موافقت کرد. در صورت تصویب نهایی این لایحه، «از تاریخ تصویب این قانون، تعطیلات عید سعید فطر به دو روز افزایش مي‌یابد. در صورت تقارن روز دوم شوال با تعطیلات رسمی یا هفتگی، روز بعد از تعطیلات تعطیل خواهد بود.»
استدلال موافقان
بررسی دو فوریت لایحه افزایش تعطیلات عید فطر در جلسه علنی روز گذشته مجلس انجام شد و نمایندگان موافق با افزایش تعطیلات عید فطر معتقد بودند، بهتر است برای تکریم عید فطر مردم از تعطیلات بیشتری استفاده کنند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری در موافقت با دو فوریت این لایحه گفت: اگر دو فوریت این لایحه به تصویب نرسد فرصتی برای تصویب آن و افزایش عید فطر امسال نداریم و افزایش تعطیلات به سال آینده موکول مي‌شود، بنابراین مجلس باید در مدت کوتاهی تعیین تکلیف کند و بهتر است به دو فوریت این لایحه رای داده شود. وی تاکید کرد: عيد فطر كه از بزرگ‌ترين جشن‌هاي مسلمانان در جهان است، باعث وحدت بين مسلمانان مناطق مختلف خواهد شد.
مصطفی مطورزاده نماینده خرمشهر نیز در موافقت با دو فوریت این لایحه با قرائت دعای عید فطر در آغاز سخن گفت: سالیان سال این بحث در کشور مطرح بوده است، اما به دلایلی اهمیت این مطلب امسال بیشتر است.
وی گفت: هیچ فوریتی و اهتمامی بیشتر از احترام به افکار عمومی و مقدسات نیست، بسیاری از مردم به‌رغم اینکه تعطیلی عید فطر یک روز بیشتر نیست، اما عملا بیش از یک روز به خاطر تکریم و شکرانه آمرزش برای این عید زمان مي‌گذارند.
مطور زاده گفت: اگر در تهران و برخی شهرستان‌ها عید فطر در حد اقامه نماز و پرداخت فطریه خلاصه مي‌شود در بسیاری از نقاط کشور این عید به عنوان عید اصلی و مهم مورد توجه قرار مي‌گیرد و مردم به دید و بازدید مي‌روند همچنین مردم بیشتر اختلافات خود را در این روز حل مي‌کنند؛ بنابراین بهتر است تعطیلی عید فطر افزایش یابد و با رای به دو فوریت این لایحه این تعطیلی شامل امسال هم شود.
مخالفان: تعطیلات زیاد است
از سوی دیگر مخالفان دو فوریت این لایحه معتقد بودند تعطیلات در کشور زیاد است. موسی غضنفرآبادی نماینده بم در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت: در باشکوه و باعظمت بودن این عید جای تردید نیست، اما آنچه به نظر مي‌رسد و ایجاد نگرانی مي‌کند این است که تعطیلات ما زیاد است در صورتی که یک روز از تعطیلات کم شود و به تعطیلی عید فطر افزوده شود صد در صد با این طرح موافقم. اگر دولت این ایده خود را تکمیل کند و قول دهد یک یا دو روز از تعطیلات را کم کند و به عید فطر اضافه کند ما موافق هستیم.
مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود نیز در مخالفت با این دو فوریت به مقایسه تعطیلات کشورهای دنیا با ایران پرداخت و گفت: گروهی از کشورها تا 15 روز تعطیلات دارند، گروهی 15 تا 20 روز و کشورهای اندکی هستند که بیش از 20 روز تعطیلات دارند و ما جزء این دسته هستیم. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه باید با تلاش و کار بیشتر تعطیلات را کاهش دهند.
خسارت 3 هزار میلیارد تومانی؟
درمیان اظهارات موافق و مخالف مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار کرد: ماده 160 آیین نامه داخلی مجلس مي‌گوید دو فوریت برای جلوگیری از خسارت احتمالی یا فوت فرصت ارائه مي‌شود، در حالی که در این مورد هیچ خسارت احتمالی وجود ندارد.
وی گفت: بحث افزایش تعطیلی عید فطر سال گذشته نیز مطرح شد، اما مجلس به آن رای نداد. دولت مجددا این بحث را مطرح کرده است اگر هم مجلس رای ندهد دولت کار خود را مي‌کند. چرا باید در سال جهاد اقتصادی دنبال تعطیلی بیشتر باشیم؟ نماینده سمنان گفت: بر اساس آمار دولت افزایش این تعطیلی 3 هزار میلیارد تومان خسارت وارد مي‌کند.
باهنر، نایب‌ريیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به کواکبیان گفت: خواهش مي‌کنم در قالب تذکر موافق یا مخالف با دو فوریت صحبت نکنید.
دولت: لاریجانی پیغام داد
محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی ريیس‌جمهور نیز در توجیه ضرورت دو فوریت این لایحه به ویژگی‌ها و عظمت عید فطر اشاره کرد و افزایش تعطیلی عید فطر را موجب شادابی و نشاط اسلامی عنوان کرد.
وی گفت: این بحث از سال‌های اخیر مطرح شده و لازم شد تصمیم دائمی برای آن گرفته شود، چند هفته قبل هم آقای لاریجانی پیامی دادند که اگر رييس‌جمهور تصمیمی برای افزایش تعطیلی عید فطر دارند لایحه ای به مجلس ارائه کنند، بنابراین پیشنهاد شد یک روز به تعطیلی عید فطر افزوده شود. میرتاج‌الدینی افزود: البته ملاحظه‌ای در این لایحه صورت گرفته به این صورت که اگر روز دوم شوال با تعطیلی رسمی همزمان شد روز بعد از آن جزء تعطیلی محسوب شود.
با وجود این اظهارات، نمایندگان به دو فوریت لایحه دولت رای ندادند و تنها یک فوریت آن را به تصویب رساندند تا افزایش تعطیلی عید فطر امسال همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.